یادگیری زبان دوم
حتمد عباسی مژدهی
چکیده
کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای ...
بیشتر
کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای آیلتس بصورت تصادفی از میان 367 زبان آموز انتخاب شدند و در سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار داده شدند. هر یک از تکنیکهای داربستی در یکی از گروههای آزمایشی بکار گرفته شد. پیش و پس از دوره ی آزمایش، به هر زبان آموز پنج موضوع مختلف داده شد تا درباره ی آن بنویسند. دو ممتحن رسمی آیلتس نوشته های زبان آموزان را بر اساس معیارهای دستوری آیلتس تصحیح کردند. داده های بدست آمده با بکارگیری فرایند تحلیل کوواریانس مورد پردازش قرار گرفت. در مورد داده های بخش کیفی نیز تحلیل محتوی صورت گرفت. نتایج نشان داد که در گروه های تکنیک داربستی دوطرفه و توزیع شده، اختلافها از نظر آماری معنی دار بود. نتایج کیقی هم نشان داد با وجود اختلاف نظر بین زبان آموزان و معلمان در خصوص علت نتایج بدست آمده، هر دو گروه تایید کردند که تکنیک های داربستی می توانند اثربخش باشند. بدلیل اهمیت فاکتور زمان در کلاسهای آیلتس، این یافته ها می توانند برای زبان آموزان و معلمان آیلتس سودمند باشند.
عباسعلی زارعی موینی؛ فاطمه کاویاری روستایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تدریس مهارت خواندن بر اساس جهار مدل DARTs, RAP, PALS, و THIEVES بر درک مطلب، خود کارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن انجام شد. بدین منظور تعداد 184 زبان آموز دختر در مقطع دبیرستان در شهر زنجان بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این زبان آموزان در چهار گروه قرار گرفتند و هریک از گروهها بصورت تصادفی و به مدت هشت جلسه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تدریس مهارت خواندن بر اساس جهار مدل DARTs, RAP, PALS, و THIEVES بر درک مطلب، خود کارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن انجام شد. بدین منظور تعداد 184 زبان آموز دختر در مقطع دبیرستان در شهر زنجان بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این زبان آموزان در چهار گروه قرار گرفتند و هریک از گروهها بصورت تصادفی و به مدت هشت جلسه در معرض آموزش مهارت خواندن با استفاده از یکی از مدل های یاد شده قرار گرفتند. پیش و پس از دوره آزمایش، از همه زبان آموزان آزمون درک مطلب بعمل آمد و همه شرکت کنندگان به پرسش نامه های خودکارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن پاسخ دادند. داده های به دست آمده، با استفاده ار فرایند تحلیل کوواریانس مورد پردازش قرار گرفت. نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین 4 گروه از نظر خودکارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن وجود ندارد. ولی از نظر درم مطلب گروه RAP بطور معنی داری از گروه THIEVES بهتر بود.همچنین، تنها مدل های PALS و RAP خودکامدی در خواندن را بهبود بخشیدند. علاوه بر این، مدل هایDARTs THIEVES و RAP در درک مطلب تاثیر مثبت داشتند و اضطراب خواندن را کاهش دادند. این در حالی بود که مدل PALS در درک مطلب تاثیر منفی داشت و اضطراب خواندن را افزایش داد.
عباسعلی زارعی؛ گلناز مفتخری رضایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تکلیفهای زبانی معنامحور و فرممحور در دو حالت دریافتگرا و تولیدگرا بر درک و تولید واژگانی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی صورت گرفت. بدین منظور تعداد 120 دانشآموز پسر از یک مدرسه غیرانتفاعی در تهران به صورت نمونهگیری گروهی بر اساس دسترسی انتخاب شدند. دانشآموزان به چهار گروه تقسیم شدند. گروه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تکلیفهای زبانی معنامحور و فرممحور در دو حالت دریافتگرا و تولیدگرا بر درک و تولید واژگانی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی صورت گرفت. بدین منظور تعداد 120 دانشآموز پسر از یک مدرسه غیرانتفاعی در تهران به صورت نمونهگیری گروهی بر اساس دسترسی انتخاب شدند. دانشآموزان به چهار گروه تقسیم شدند. گروه نخست با استفاده از تکلیفهای واژگانی معنامحور و دریافتگرا مورد آموزش قرار گرفتند. گروه دوم تکلیفهای واژگانی معنامحور و تولیدگرا، گروه سوم تکلیفهای فرممحور دریافتگرا، و گروه چهارم تکلیفهای فرممحور تولیدگرا دریافت کردند. در پایان دوره آموزش، از هر چهار گروه، یک آزمون درک و یک آزمون تولید واژگانی گرفته شد. نتایج نشان داد که تکلیفهای معنامحور هم در درک و هم در تولید واژگانی موثرتر از تکلیفهای فرم-محور بودند. همچنین تکلیفهای دریافتگرا در درک واژگانی موثرتر از تکلیفهای تولیدگرا بودند ولی در تولید واژگانی، تکلیفهای دریافتگرا هنگامی موثرتر بودند که فرممحور بودند. در حالی که تکلیفهای تولیدگرا در حالت معنامحور موثرتر بودند. یافتههای این پژوهش میتواند برای زبانآموزان، معلمان و تهیهکنندگان مطالب درسی کاربرد داشته باشد.